special

Фінансова діяльність суб’єктів господарювання - Терещенко О.О.

11.7.3. Вартісний аналіз

Вартісний аналіз — це метод контролінгу, що полягає в дослідженні функціональних характеристик продукції, яка виробляється, на предмет еквівалентності їх вартості та корисності. Отже, в центрі уваги вартісного аналізу перебувають функціональні та вартісні параметри продукції (робіт, послуг), саме тому цей вид аналізу позначають також як функціонально-вартісний. У ході аналізу здійснюється класифікація функцій продукту у розрізі функціональних класів: головні, додаткові та непотрібні. На основі цього розробляються пропозиції щодо мінімізації затрат на виконання кожної функції, а також щодо анулювання другорядних функцій, які потребують значних затрат.

Виокремлюють два основні завдання вартісного аналізу:

зменшення вартості окремих компонентів продукції без зменшення обсягів її виробництва та реалізації;

поліпшення функціональних параметрів продукції за мінімальних затрат.

Виходячи із згаданих завдань, вартісний аналіз зосереджує свою увагу на мінімізації затрат при перегляді функціональних параметрів у разі:

а) зменшення вимог до якості продукції (якщо споживачі нехтують підвищеним рівнем якості продукції або не готові сплачувати більшу ціну за кращу якість);

б) підвищення вимог до якості (якщо споживачі виражають готовність сплачувати вищу ціну за якіснішу продукцію).

В останньому випадку в процесі вартісного аналізу слід довести, що збільшення виручки від реалізації продукції в результаті вдосконалення функціональних параметрів продукції перевищить приріст витрат на це вдосконалення. Функціонально-вартісний аналіз значною мірою спрямований на те, щоб виявити зайві з погляду їх вартості та корисності для споживачів параметри продукції. Стосовно організації системи фінансового контролінгу це означає, що ця система повинна забезпечувати менеджмент найкориснішою і потрібною інформацією, яка порівняно з вартістю її отримання приносить значний управлінський ефект. Порядок проведення вартісного аналізу представлено в табл. 11.6.

Таблиця 11.6

Етапи проведення вартісного аналізу*19

*19: {VDI — Gemeinschaftsausschuss «Wertanalyse». — Dusseldorf, 1975. — S. 5.}

Етап

Складові етапу

Етап 1Підготовчі заходи

а) Вибір об’єктів вартісного аналізу та постановка завданьб) Постановка кількісних цілейв) Створення робочої групиг) Розробка програми аналізу

Етап 2Визначення фактичного стану об’єкта аналізу

а) Збір інформації та опис об’єкта аналізуб) Характеристика функційв) Визначення витрат на виконання функцій

Етап 3Перевірка фактичного стану

а) Перевірка якості виконання функційб) Перевірка обґрунтованості затрат

Етап 4Пошук рішення

Виявлення всіх можливих варіантів рішення

Етап 5. Експертиза варіантів рішень

а) Перевірка можливості реалізаціїб) Перевірка економічності

Етап 6Прийняття рішення щодо впровадження найопти-мальнішого рішення

а) Вибір рішенняб) Рекомендація щодо реалізаціїв) Реалізація запропонованого рішення

Вартісний аналіз розглядається як один з найдійовіших інструментів скорочення собівартості продукції, зокрема витрат на сировину та матеріали. В процесі аналізу досліджуються всі без винятку характеристики продукту, статті калькуляції на предмет виявлення резервів зниження собівартості. За оцінками західних експертів, за успішного вартісного аналізу можна виявити резерви зниження витрат у розмірі до 20 % собівартості продукції.

Зазначимо, що аналіз може проводитися не лише стосовно продукції (робіт, послуг), а також у розрізі окремих структурних підрозділів (центрів затрат) чи виробничих процесів. На практиці вартісний аналіз, як правило, комбінується з іншими методами контролінгу, зокрема бенчмаркінгом, АВС-аналізом, СВОТ-аналізом, причому результати аналізу сильних і слабких місць є основою для вибору об’єктів вартісного аналізу.



 

Created/Updated: 25.05.2018